ارز دیجیتال چیست؟
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • 360

آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال چیست و بررسی انواع ارز دیجیتال موجود در بازار، می تواند در رسیدن به موفقیت در این بازار تاثیر بسیاری داشته باشد. به همین دلیل در اینجا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

یکی از مواردی که این روزها بیشتر از گذشته در بازارهای مالی به آن پرداخته می شود، ارز دیجیتال است. شاید بارها در طول روز در صفحات مجازی با این عبارت روبرو شوید، اما شناخت کاملی از آن نداشته باشید و از خود بپرسید ارز دیجیتال چیست در واقع پیشرفت تکنولوژی هیچگاه متوقف نخواهد شد و آنچه که باعث می‌شود ما در این زمینه اطلاعات نداشته باشیم، سرعت کم ما برای همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی است.

از زمانی که فضای دیجیتالی وارد زندگی افراد شد، به مرور مشکلات مالی یا خلاقیت برخی از افراد سبب شد نوع دیگری از تبادل یا معامله در همین فضا ایجاد شود که به آن ارز دیجیتال گفته می‌شود.

همانطور که در دنیای واقعی برای معامله از اسکناس استفاده می‌شود که متناسب با هر کشور واحد یا مشخصات متفاوتی دارد، در دنیای ارز دیجیتال از رمز ارزها برای معامله استفاده می‌شود. اما تفاوت آن با اسکناس دنیای واقعی این است که رمز ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی حضور فیزیکی ندارند و حتی در دنیای دیجیتالی نیز وجود ندارد. در واقع این معاملات هستند که باعث کسب درآمد از این طریق می‌شوند. اگر قصد دارید با این مفهوم بهتر آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله را مطالعه کنید. زیرا پس از این، تصورات شما نسبت به دنیای ارز دیجیتال کاملاً تغییر می‌کند.

مفهوم ارز دیجیتال چیست

 

به ارز دیجیتال رمز ارز نیز گفته می‌شود. علت این نام گذاری این است که معامله با ارز دیجیتال هیچ گونه خطری مبنی بر دزدیده شدن یا آسیب به کسب و کار شما را نخواهد داشت. زیرا امنیت بسیار بالایی دارد و با رمزهای بسیار مشکل و پیچیده، محافظت شده‌ است.

البته هک کردن و دزدی ارزهای دیجیتال نیز همانند هر فضای معاملاتی دیگری امکان پذیر است که به علت عدم اطلاعات کافی افراد در استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال است. ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز وجود دارد. شما می توانید با آموزش ارز دیجیتال، از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

برای پخش و توزیع ارزهای دیجیتال، یک منبع متمرکز وجود ندارد و شما در سراسر دنیا قادر هستید وارد این دنیای معاملاتی شوید، با یک نفر در آن سوی کشور به راحتی معامله کنید. برخی کشورها به علت اینکه فضای متمرکزی برای خرید و فروش ارز دیجیتال وجود ندارد، آن را ممنوع می‌دانند. البته هر سال که جلوتر می‌رویم، تعداد کشورهایی که استفاده از ارز دیجیتال را ممنوع می‌کنند کاهش پیدا می‌کند. زیرا همه آنها با مزایای این نوع معاملات آشنا می‌شوند.

ارزهای دیجیتال به چند دلیل به وجود آمده اند. اولین هدف کمپانی‌های تولید کننده ارزهای دیجیتال این بود که با مشخص کردن ارز و قیمت‌گذاری آنها ‌بتوان صحت معاملات و درست بودن آن را مشخص کرد. به عنوان مثال دیگر به راحتی کسی نمی‌تواند در این فضا از شما سوء استفاده یا کلاهبرداری کند. همچنین معاملات راحت‌تر انجام خواهند شد. در گذشته تعداد محدودی رمز ارز وجود داشت. اما امروزه رمز ارزهای مختلف مثل بیت کوین، اتریوم، تریپل و لایت کن ایجاد شده اند که در ادامه پاسخ به سوال ارز دیجیتال چیست، آنها را بررسی می کنیم.

ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

اینکه ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟ از سؤالات پرتکراری است که در ذهن افراد به وجود می آید. حتماً با فرآیند استخراج ارز دیجیتال آشنایی دارید. همه افرادی که به دنیای ارز دیجیتال علاقه‌مند هستند، اما اطلاعات چندانی درباره آن ندارند، تصور می‌کنند که استخراج ارز دیجیتال بسیار سخت و پیچیده است. باید گفت این تصور کاملاً صحیح می باشد. فرآیند استخراج مشکل و سخت است. اما اینکه شما بتوانید یک خریدار یا فروشنده در دنیای ارز دیجیتال پیدا کنید کار مشکلی نخواهد بود‌؛ چرا که امنیت انجام معاملات در دنیای ارز دیجیتال بسیار بالاست.

اگر شما یک فروشنده ارز دیجیتال باشید، مقدار عددی و مبلغ ارز را برای خریدار مشخص می‌کنید. خریدار اطلاعات مربوط به ارز دیجیتال شما را به ماینرها می‌دهد. ماینرها اطلاعات را بررسی می‌کنند و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، خریدار با این مبلغ موافقت کرده و استخراج ارز دیجیتال را توسط ماینرها انجام می‌دهند.

آنچه که فرآیند استخراج ارز دیجیتال را مشکل می‌کند، این است که استخراج نباید توسط پردازنده‌های معمولی انجام شود. زیرا به سرعت آنها را می‌سوزاند. بلکه باید توسط سریع‌ترین و قویترین پردازنده‌ها انجام شود که در دسترس همه افراد نیست.

 اصطلاحات مهم ارزدیجیتال

اگر قصد آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال را دارید، در ابتدا باید با اصطلاحات مهم این فضا و نحوه کار با صرافی های مختلف، آشنا شوید. در این قسمت برخی از اصطلاحات مهم ارز دیجیتال را برای شما بیان می‌کنیم.

1- بلاک چین

 برای اینکه معنی و مفهوم بلاک چین را به شما توضیح دهیم، یک مثال می‌زنیم. فرض کنید شما قصد دارید یک خانه معامله کنید. پس از اینکه شما خانه مورد نظر خود را پسندیدید، باید قرارداد خود را با شخص مقابل در محل خاصی ثبت کنید. در واقع برای ثبت این معامله شما به دفتر املاک می‌روید. بلاک‌چین نیز همین نقش را در دنیای ارز دیجیتال دارد و به شکل یک شبکه عمل می‌کند.

در واقع بلک چین یک بستر کاملاً مناسب برای انجام معاملات در دنیای ارز دیجیتال است. تمامی معاملاتی که شما با خریداران و فروشندگان انجام می‌دهید، همراه با اطلاعات دقیق خود در شبکه بلاکچین ثبت می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که بلاکچین مجموعه‌ای از صدها یا هزاران معامله ارز دیجیتال است. این اطلاعات یا ارزهای دیجیتال توسط هش به یکدیگر اتصال دارند.

2- هش

در ادامه مفهوم ارز دیجیتال چیست به بررسی عبارت هش می‌پردازیم. یکی دیگر از اصطلاحات رایج در فضای دیجیتال، هش نامیده می‌شود. هنگامی که شما یک رمز ارز با یک شخص دیگر معامله می‌کنید، به عنوان مثال بیت کوین می‌خرید یا می‌فروشید، پس از اینکه ماینر آن را تأیید کند و خرید و فروش انجام شود، در بلاک چین ثبت می‌شود. در واقع می‌توان گفت آنچه که در بلاک چین ثبت می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات است. این اطلاعات به شکل یک کد ثبت می‌شود و پس از انجام معامله دیگر این اطلاعات تغییر نمی‌کند. هش در بلاک چین تمامی این کدهای اطلاعاتی را به یکدیگر متصل می‌کند و به این طریق شبکه ای پایدار و مطمئن ایجاد می شود.

3- والت یا کیف پول ارز دیجیتال

همانطور که در دنیای واقعی شما برای نگهداری و حمل و نقل اسکناس‌ها از کیف پول استفاده می‌کنید، در دنیای دیجیتال نیز برای نگهداری رمز ارزها از کیف پول استفاده می‌شود. تفاوتی که کیف پول فضای دیجیتال با کیف پول واقعی دارد این است که شاید در دنیای واقعی خرید یک کیف پول برای نگهداری اسکناس چندان اهمیتی نداشته باشد یا جنس کیف پول و کارایی آن مهم نباشد. اما در دنیای دیجیتال کیف پول‌ها نقش بسیار مهمی دارند. زیرا اگر به درستی ساخته نشده باشند یا امنیت آنها پایین باشد، به راحتی هک می‌شوند و ممکن است تمامی سرمایه شخص از بین برود. در واقع کیف پول ارز دیجیتال چند بلاک چین را به یکدیگر متصل می‌کند. در کیف پول تعداد زیادی کد مربوط به معاملات مختلف در فضای دیجیتال وجود دارد.

4- ماین کردن و ماینر

در ادامه تعریف مفهوم ارز دیجیتال چیست به عبارت ماینر می‌پردازیم. ماینرها در ارز دیجیتال، افرادی هستند که رمز ارزهای مختلف را استخراج می‌کنند. استخراج به کمک دستگاه‌ها و سیستم‌های قوی انجام می‌شود. همانطور که گفته شد، اطلاعاتی که پس از خرید و فروش رمز ارزها به وجود می‌آید، در شبکه بلاک چین ثبت می‌شود. اما قبل از اینکه اطلاعات ثبت شوند، ابتدا برای ماینرها فرستاده می‌شود.

ماینرها به طور کامل این رمز ارزها را از نظر دقیق بودن اطلاعات و درست بودن، مورد بررسی قرار می‌دهند. اگر ماینرها این رمز ارزها را تأیید کنند، در نتیجه قرارداد انجام می‌شود و استخراج صورت می‌گیرد. ماینرها برای این به وجود آمده‌اند که از قرار دادن واسطه میان معاملات جلوگیری شود. در نتیجه معاملات با سود بیشتری انجام می‌شود و بخشی از این سود نصیب افراد واسطه نمی‌شود.

با اگاهی از همه این اصطلاحات و یادگیری آموزش های مربوط به نحوه فعالیت در این بازار مالی، شما می توانید به سود سرشاری از این طریق برسید. آموزش هایی همچون آموزش صرافی بایننس، بای بیت و کوکوین و انواع استراتژی های لازم در این راه همچون آموزش پرایس اکشن را بررسی می کنیم.

کاربرد ارز دیجیتال

شاید تصور شود که ارزهای دیجیتال تنها برای خرید، فروش و انجام معامله در این فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما امروزه کاربرد ارزهای دیجیتال بسیار افزایش پیدا کرده و روش‌های مصرف آنها نیز بسیار گسترده‌تر شده است. یکی از موارد مصرف ارز دیجیتال که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای پرداخت در خریدهای اینترنتی است. امروزه شما به راحتی می‌توانید با داشتن ارز دیجیتال، بسیاری از خریدهای خود را با استفاده از بیت کوین انجام دهید.

 حتی برخی از مکان‌ها، از شما اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال را دریافت می‌کنند‌. یکی از مهمترین مراکز برای پرداخت ارز دیجیتال وب سایت‌های فروشگاهی هستند و شاید از برخی از فروشگاه‌های آنلاین یا وب سایت‌های بازی بتوان با کمک بیت‌کوین خریداری کرد. همچنین شما به کمک ارزهای دیجیتال قادر هستید بزرگترین معاملات را در سطح جهان انجام دهید. زیرا هیچ محدودیتی برای منطقه جغرافیایی ندارید. حتی امروزه می‌توان به راحتی و با کمک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد و درآمد بسیار زیادی به دست آورد.

فواید ارز دیجیتال

استفاده از ارز دیجیتال، مزایای بسیاری دارد که به شرح زیر است:

  1. یکی از مزیت‌های ارز دیجیتال این است که این رمز ارزها بسیار مطمئن هستند و امنیت آنها بالا است. در نتیجه ورود به این فضا بدون هیچ نگرانی امکان پذیر است.
  2. ارز دیجیتال برای انجام معاملات از واسطه استفاده نمی‌کند. در نتیجه شما به شکل مستقیم قادر خواهید بود، معاملات خود را انجام دهید.
  3. هر معامله منحصر به فرد است و امکان ندارد که همزمان یک شخص با دو نفر معامله کند.
  4. ارز دیجیتال با سرعت بسیار زیادی رو به رشد است.
  5. شما برای انجام معاملات مجبور به پرداخت مالیات نیستید. در نتیجه بخش زیادی از سود و درآمد نصیب خود شما خواهد شد.
  6. در بازار ارز دیجیتال شما برای انتقال مبالغ مربوط به معامله با سختی روبرو نیستید. زیرا به راحتی ارز و پول در این فضا منتقل می‌شود و قادر خواهید بود در کسری از ثانیه مبلغ مورد نظر را از یک نقطه از جهان به نقطه دیگر ارسال کنید. به دلیل این که معاملات در سطح جهانی انجام می‌شود، مانعی برای انتقال مبالغ ارز دیجیتال وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: هولد (HOLD) ارز دیجیتال چیست؟

انواع ارز دیجیتال چیست؟

تعداد ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است. اما در این قسمت برخی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ارزهای دیجیتال را برای شما بیان می‌کنیم.

بیت کوین

ارز دیجیتالی که سال‌هاست میان کاربران فضای ارز دیجیتال وجود دارد، بیت کوین است. بیت کوین تقریباً برای همه افراد جامعه آشناست، حتی اگر از آن استفاده نکرده باشند. تقریباً حدود ۱۰ سال می‌شود که این ارز دیجیتال وارد فضای معاملاتی شده است و رشد بسیار زیادی در چند سال گذشته داشته است. هم اکنون در رتبه اول درآمدزایی ارز‌های دیجیتال، بیت کوین وجود دارد. اما اتریوم به شدت با آن در رقابت است.

اتریوم

برای افرادی که به دنبال مفهوم ارز دیجیتال چیست هستند، عبارت اتریوم نیز به گوش آنها خورده است. یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال، اتریوم نام دارد که پس از بیت کوین وارد بازار ارز دیجیتال شد و تقریباً از سال ۲۰۱۴ انجام معاملات آن در فضای ارز دیجیتال انجام شد و شبکه سازی آن نیز صورت گرفت. با وجود اینکه چنین چیزی پیش‌بینی می‌شد، اما طی چند سال گذشته به شدت توانست جایگاه عالی در دنیای ارز دیجیتال به دست آورد. به گونه‌ای که برخی پیش‌بینی می‌کنند به زودی اتریوم رتبه بالاتری نسبت به بیت کوین بدست آورد.

ریپل

ریپل در واقع یک بستر پرداختی است که بیشتر در بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک ریپل می‌توان خیلی راحت پرداخت را انجام داد. به گونه‌ای که سرعت تراکنش بالاتر می‌رود و هزینه افزوده آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. با وجود اینکه در حال حاضر ریپل به عنوان یک ارز دیجیتال محبوب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما قرار است فرآیندهای مختلفی بر روی آن انجام شود تا با استفاده از آن گسترده‌تر شود.

در این مقاله به طور کامل در مورد مفهوم ارز دیجیتال چیست صحبت شد. دنیای ارز دیجیتال بسیار گسترده است و نمی‌توان با یک نگاه کلی از آن عبور کرد.  به خصوص اگر قصد یادگیری و حضور در این فضا را داشته باشید، باید اطلاعات بسیار زیادی به دست آورید. چرا که کوتاهی در کسب اطلاعات باعث از بین رفتن سرمایه اولیه شما می‌شود. برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی تصور می‌کنند که ارز دیجیتال نمی‌تواند برای آنها درآمدزا باشد. در حالی که این افراد اینگونه فکر می‌کنند، خیلی از اشخاص دیگر طی چند سال اخیر با رشد تصاعدی قیمت‌های ارز دیجیتال، درآمد بسیار زیادی را کسب کردند. پیشنهاد می کنیم برای کسب درآمد از این بازار، حتما آموزش های مربوط به آن را ببینید تا از فعالیت در آن نتیجه مطلوبی حاصل شود.

اشتراک گذاری :