شبکه ارز دیجیتال
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
  • 152

شبکه ارز دیجیتال، یکی از ابزارهایی است که برای نظم بخشیدن به بازار ارز دیجیتال از آن استفاده می شود.در اینجا به معرفی انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال و تعریف آن پرداختیم.

حجم معاملات در بازار ارزهای دیجیتال به حدی افزایش پیدا کرده است که برای کنترل و نظم بخشیدن به آنها، باید از شبکه‌های ارز دیجیتال استفاده کرد. در گذشته عدم وجود شبکه‌ ارز دیجیتال باعث بروز مشکلات بسیار زیادی، هنگام انتقال یا برداشت از حساب می‌شد.

فضای ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز کار می‌کند. بنابراین در صورتی که سرمایه خود را با انتقال به یک حساب اشتباه از دست بدهید، هیچ راه حلی برای دسترسی مجدد به سرمایه وجود نخواهد داشت. برای حل این مسئله به مرور زمان، شبکه ارز دیجیتال به وجود آمد. امنیت شبکه‌های ارز دیجیتال بسیار زیاد است و امکان سوء استفاده یا کلاهبرداری در آن وجود نخواهد داشت.

در ادامه این مطلب از ‌سایت فرزین صدوقی به طور کامل در رابطه با شبکه ارز دیجیتال و انواع آن صحبت خواهیم کرد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری راجع به دنیای بازارهای مالی به دست آورید.

شبکه ارز دیجیتال چیست؟

قبل از بیان هر نکته‌ای ابتدا باید توضیح دهیم شبکه ارز دیجیتال چیست؟ همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، بسیاری از انتقالات ارزهای دیجیتال در گذشته به صورت اشتباه انجام می‌شدند. یعنی ممکن بود ارز دیجیتال، به یک حساب اشتباه فرستاده شود. شبکه ارز دیجیتال ایجاد شد تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

شبکه ارز دیجیتال یک بخش کوچک از شبکه بلاک چین است. با کمک این شبکه، ارزهای دیجیتال به شبکه‌ها و حساب‌های مشخصی فرستاده می‌شوند. یعنی زمانی که شما بخواهید ارز دیجیتال مورد نظر خود را برای یک حساب بفرستید، ابتدا باید آدرس کیف پول شخص مقابل را دریافت کنید و هر آدرس مربوط به یک شبکه از فضای ارز دیجیتال می‌شود.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

شبکه انتقال ارز دیجیتال به زبان ساده

شبکه ارز دیجیتال به زبان ساده

برای اینکه به خوبی متوجه شبکه انتقال ارز دیجیتال شوید، ابتدا باید یکسری مفاهیم ابتدایی برای شما بیان شود. همانطور که می‌دانید، در دنیای ارز دیجیتال، ارزهای مختلفی وجود دارند که با کمک آنها می‌توان معاملات را انجام داد.

به عنوان مثال فرض کنید قصد دارید به عنوان یک تریدر، بیت کوین استخراج کنید. بنابراین شما باید با یکی از کوین‌های شبکه بلاک چین کار کنید که نام آن بیت کوین است. قطعاً برداشت و انتقالات شما با این ارز دیجیتال انجام می‌شود. اما اگر شما بخواهید بیت کوین خود را به یک فرد بفروشید و به جای آن اتریوم دریافت کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا انجام این کار امکان پذیر است؟ در پاسخ باید گفت در دنیای ارز دیجیتال، تعداد زیادی شبکه وجود دارد که در آنها کوین‌های مختلفی وجود دارد. می‌توان با استفاده از هر کوین چندین معامله انجام داد یا حتی آن را به شبکه‌های دیگر انتقال داد.

به زبان ساده‌تر، در دنیای ارز دیجیتال قابلیت انتقال ارزها بین چندین شبکه مختلف وجود دارد. ولی برای انتقال ارزها، محدودیت‌های خاصی نیز وجود خواهد داشت. همانطور که می‌دانید، برای هر کوین، یک توکن وجود دارد. شما برای ساخت توکن نمی‌توانید از قوانین چندین شبکه مختلف استفاده کنید. مثلاً فرض کنید قصد دارید برای ارز دیجیتال بیت کوین، توکن ایجاد کنید، شما باید این کار را طبق قوانین شبکه بیت کوین انجام دهید و حق استفاده از قوانین شبکه‌های دیگر مثل اتریوم را نخواهید داشت.

اگرچه امکان انتقال ارز بین چندین شبکه وجود دارد، اما در نهایت ساخت توکن از قوانین شبکه مخصوص به خود پیروی می‌کند. طبق مطلبی که در همین قسمت برای شما بیان شد، می‌توان نتیجه گرفت که بهتر است تمامی انتقالات بر اساس قوانین و استانداردهای همان شبکه انجام شود و تا جایی که ممکن است از انتقال ارزها بین چندین شبکه مختلف جلوگیری شود. چرا که در صورت انتقال اشتباه به یک شبکه نادرست، امکان پیگیری آن وجود نخواهد داشت.

انواع شبکه ارز دیجیتال

در دنیای ارز دیجیتال تعداد زیادی شبکه وجود دارد. اگر شما بخواهید به عنوان یک معامله‌گر مبتدی وارد دنیای ارز دیجیتال شوید، قبل از هر اقدامی باید با آموزش ارز دیجیتال، شبکه‌های ارز دیجیتال و توکن‌های آن را بشناسید.

با کمک شبکه ارز دیجیتال، مبادلات ارزها در یک بستر کاملاً امن انجام می‌شود. با وجود اینکه تمامی معاملات به صورت غیر متمرکز است، اما باز هم نسبت به سال‌های گذشته امنیت این فضا افزایش پیدا کرده است. در ادامه برخی از مهمترین شبکههای ارز دیجیتال و ویژگی‌های آنها را برای شما بازگو می‌کنیم.‌

1. شبکه بیت کوین (نماد BTC)

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که به دنیای ارز دیجیتال علاقه مند باشد و در رابطه با شبکه بیت کوین چیزی نشنیده باشد. شبکه بیت کوین مهمترین و بزرگترین شبکه بلاک چین است که برای اولین بار در دنیای ارز دیجیتال ایجاد شد. شبکه بیت کوین در ابتدا به اندازه امروز کاربردی نبود. بعلاوه بسیاری از کاربران هنگام استفاده از این شبکه با مشکل مواجه می‌شدند.

به عنوان مثال سرعت انتقالات بسیار پایین بود و کارمزد بسیار زیادی بابت تراکنش‌ها دریافت می‌شد. همچنین قراردادهایی که در شبکه بیت کوین شکل می‌گرفت، از اعتبار چندانی برخوردار نبود.

 به همین دلیل شبکه بلاک چین تصمیم گرفت یک بار دیگر فرآیند ساخت شبکه بیت کوین را انجام دهد. در نتیجه امروزه شاهد یک شبکه بسیار قوی هستیم که در آن امنیت و کنترل تراکنش‌ها بسیار بالاست. همچنین تمامی معاملات با سرعت بالا انجام می‌شوند.

شبکه ارز دیجیتال بیت کوین

شما امروزه می‌توانید بیت کوین را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حساب سایر افراد منتقل کنید یا برداشت سریعی از حساب خود داشته باشید.‌ به این ترتیب یک بخش جدید در شبکه بیت کوین به وجود آمد که به آن، لایه امن گفته می‌شود.

با وجود تغییر بسیار زیاد در شبکه بیت کوین، گاهی اوقات شاهد برخی مواردی هستیم که در آن تراکنش‌ها با سرعت پایینی انجام می‌شود یا ممکن است کارمزد برخی از تراکنش‌ها زیاد باشد. توکن بیت کوین امنیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل هنگام انجام معاملات، امکان پشتیبانی از آن وجود خواهد داشت.

2.شبکه بایننس

یکی دیگر از مشهورترین شبکه های ارز دیجیتال، شبکه بایننس است. این شبکه حدود چهار سال است که به وجود آمده است. در گذشته شبکه بایننس، یک توکن بسیار ساده در بلاک چین اتریوم بود، اما پس از مدتی توانست به یک شبکه بسیار بزرگ با امنیت بالا تبدیل شود.‌

پیسنهاد به مشاهده: دوره آموزش صرافی بایننس

در ابتدای این مقاله گفته شد که برای ایجاد توکن باید از قوانین هر شبکه به صورت جداگانه استفاده کرد. با توجه به اینکه شبکه بایننس در ابتدا باید از قوانین شبکه اتریوم پیروی می‌کرد، می‌توانیم برخی از استانداردهای مشترک را بین شبکه بایننس و اتریوم مشاهده کنیم.

امنیت شبکه بایننس دقیقاً مانند شبکه اتریوم است و پشتیبانی بسیار قوی از طرف شبکه اتریوم دارد. بعد از گذشت مدتی، صرافی بایننس نیز به وجود آمد که در ابتدای کار شهرت چندانی نداشت. همچنین توکن‌های اختصاصی شبکه بایننس چندان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

اکثر معامله‌گران ترجیح می‌دادند از توکن‌های اتریوم یا بیت کوین استفاده کنند که شهرت بیشتری داشتند. به همین دلیل شبکه بایننس تصمیم گرفت تعداد زیادی از توکن‌های اتریوم که معاملات با کمک آنها انجام می‌شد را بسوزاند و توکن‌های اختصاصی خود را به مردم معرفی کند. بعد از انجام این کار صرافی بایننس به یکی از بهترین صرافی ارز دیجیتال تبدیل شد.

3.شبکه اتریوم ( ETH)

شبکه ارز دیجیتال اتریوم

شبکه اتریوم یکی از بزرگترین شبکه‌های ارز دیجیتال است. طی چند سال گذشته نوسانات بسیار زیادی در خرید و فروش این ارز ایجاد شد. در ابتدا مشاهده می‌کردیم که فقط ارز دیجیتال بیت کوین به صورت صعودی در حال افزایش قیمت است، اما امروزه اتریوم توانسته است به عنوان یکی از رقیبان بزرگ بیت کوین فعالیت کند. شبکه اتریوم، توکن‌های مختلفی دارد و هر کدام بر اساس استانداردهای خاصی ایجاد شده‌اند.

رمز ارز این شبکه، اتر نام دارد و تمامی معاملات بر اساس این رمز ارز خواهد بود. بیشتر توکن‌ها در شبکه اتریوم بر اساس استاندارد ERC20 ساخته شده است. معمولا از این استاندارد برای ایجاد رمز ارز در بلاک چین اتریوم استفاده می‌شود. همین استاندارد توانست به بایننس کمک کند که به یک شبکه کاملاً مستقل و مجزا تبدیل شود. علت این است که شبکه اتریوم به تمامی افراد اجازه می‌دهد در صورت داشتن سرمایه محدود، با استفاده از این استاندارد، توکن ایجاد کرده و به انجام معاملات بپردازند.

در صورتی که بخواهید از این استاندارد برای ایجاد توکن استفاده کنید، باید از قوانین شبکه اتریوم پیروی کنید. بنابراین حتی اگر به یک شبکه مستقل تبدیل شوید، قوانین شما با قوانین شبکه اتریوم مشترک خواهد بود. سرعت تراکنش ها در شبکه اتریوم بسیار بالاست و می‌توان آن را با شبکه بیت کوین مقایسه کرد.

اگرچه کارمزدها همچنان در شبکه اتریوم زیاد هستند. شهرت شبکه اتریوم به حدی است که امروزه بسیاری از کیف پول‌های مشهور دنیا از ارز استاندارد شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند. یعنی اگر شما به عنوان مثال کیف پول بیت کوین دریافت کنید، به احتمال زیاد کیف پول شما قابلیت پشتیبانی از کوین‌های شبکه اتریوم را نیز خواهد داشت.

4.شبکه ترون

شبکه ترون نیز دقیقا مانند شبکه بایننس ایجاد شد. در ابتدا شبکه ترون یک توکن در شبکه اتریوم بود که بر اساس مهمترین استاندارد آن یعنی ERC20 فعالیت می‌کرد. شبکه ترون ابتدا از قوانین شبکه اتریوم برای ایجاد توکن استفاده کرد. بعد از مدتی این شبکه توانست با جذب سرمایه به یک شبکه کاملاً مستقل تبدیل شود. امروزه حدود پنج سال از تأسیس شبکه ترون می‌گذرد. استاندارد شبکه ترون، TRC20 نام دارد.

هیچ کس باور نمی‌کرد که رمز ارزهای شبکه ترون به این سرعت پیشرفت کنند. زیرا بعد از مدت بسیار کوتاهی محبوبیت این شبکه برای معامله گران بازارهای مالی افزایش پیدا کرد. برخلاف بعضی از شبکه‌های دیگر مثل بیت کوین که چند سال طول کشید تا به رشد قابل قبولی برسند، سرعت رشد شبکه ترون از همان ابتدا چشمگیر بود و توانست در عرض یک سال به موفقیت بسیار زیادی دست پیدا کند. بعد از مدتی فروش توکن مخصوص شبکه ترون افزایش پیدا کرد. به گونه‌ای که ظرف گذشت ۶ ماه ارزش آن از بیت کوین بالاتر رفت.

5.شبکه بایننس اسمارت چین

یکی از جالب‌ترین کارهایی که شبکه بایننس در طول فعالیت خود انجام داد، ایجاد یک شبکه جدید بود. در واقع شبکه بایننس بدون اینکه تغییراتی در عملکرد و فعالیت خود ایجاد کند، دست به ایجاد یک شبکه جدید زد که فعالیت آن همگام و همزمان با شبکه اصلی بایننس بود.

البته باید گفت شبکه بایننس دلایل مختلفی برای انجام این کار داشت. به عنوان مثال کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بایننس بسیار بالا بود و این ممکن بود باعث نارضایتی کاربران شود. بنابراین شبکه بایننس تصمیم گرفت شبکه بایننس اسمارت چین را ایجاد کند که سرعت بالاتری نسبت به شبکه بایننس داشت و امکان کاهش کارمزد تراکنش‌ها در آن وجود داشت. قوانین شبکه بایننس و شبکه بایننس اسمارت چین بسیار شبیه به یکدیگر هستند. به همین دلیل است که کاربران می‌توانند به راحتی رمز ارزهای خود را بین این دو شبکه منتقل کنند و توکن‌هایی بر اساس استانداردهای هر دو شبکه ایجاد کنند. در نتیجه این کار باعث شد که شهرت شبکه بایننس از قبل نیز بیشتر شود.

بهترین شبکه انتقال ارز دیجیتال کدام است؟

در این مطلب به طور کامل در رابطه با شبکه ارز دیجیتال و مفاهیم و انواع آن صحبت شد. یکی از مشکلات بزرگ برای معامله گران مبتدی و تازه کار این است که نمی‌دانند دقیقا باید با کدام شبکه کار کنند.

تعداد شبکه‌ها در بازار ارز دیجیتال بسیار متنوع است. هر کدام از آنها کارمزدهای مخصوص به خود را دارند و تراکنش در آنها با سرعت های مختلف انجام می‌شود. بنابراین شما باید یک بررسی ساده از تمامی شبکه‌ها داشته باشید و در نهایت سعی کنید بدون سخت گیری یک شبکه را انتخاب کنید. معمولاً امکان انتقال ارز بین شبکه‌ها وجود دارد. بنابراین در نهایت مشکلی برای معاملات شما وجود نخواهد داشت.

اگر علاقمند هستید که اطلاعات بیشتری راجع به شبکه‌های ارز دیجیتال به دست آورید، به دیگر مقالات سایت فرزین صدوقی مراجعه کنید و با روش هایی همچون هولد ارز دیجیتال و نحوه ترید کردن آشنا شوید. همچنین دوره‌های آموزشی مختلفی در وبسایت فرزین صدوقی برگزار می‌شود که شرکت در آنها می‌تواند شما را به یک معامله گر حرفه‌ای تبدیل کند.

اشتراک گذاری :